Are you looking for specialized personnel? Start here  
× who we are offers privacy policy news webinars podcasts login italiano english


09/04/2020

La forza lavoro multi generazionale

Nel mercato del lavoro ad oggi convivono 4 generazioni, ma una forza lavoro multi generazionale è un valore aggiunto?

Attualmente, troviamo sul mercato del lavoro ben 4 generazioni diverse, e in alcune realtà italiane può capitare di trovare addirittura 5, se consideriamo la generazione silenziosa (nati tra i 1928 e il 1945), seguiti dai cosiddetti Baby Boomer (nati tra il 1946 e il 1960), i Gen X (nati tra il 1961 e il 1979) i Millennial (nati tra il 1980 e il 1996) e la più recente nominata Gen Z (nati tra il 1996 e il 2012). Più giovane ancora, troviamo la soprannominata Gen Alfa che però, per ovvie questioni anagrafiche, non si è ancora affacciata al mondo del lavoro.

Ogni generazione ha delle caratteristiche che la rendono unica e degli eventi culturali importanti che l'hanno segnata. Attualmente la forza lavoro prevalente è rappresentata dei Millenial e dalla Gen X. Anche se bisogna tenere in considerazione che ogni paese conta delle differenze, in base all’età media della popolazione. Questa varietà generazionale può portare sia vantaggi che svantaggi, poiché le aspettative variano per ognuna.

Iniziamo con i Millenial.

Utilizzare un sito che richiede spesso ricerche e aggiornamenti costanti non rappresenta un problema per i nati tra l'80 e il '96. Il 78% dei millennial ad esempio usa Linkedin per cercare lavoro; il 20% in più rispetto alla seconda opzione più popolare: il networking tramite amici e famiglia. Proprio questa scelta di affidarsi ad internet rappresenta un taglio a favore dei servizi di streaming, a discapito di quelli tradizionali.

Per quanto riguarda invece l'intrattenimento, il 95% continua a guardare la TV, ma Netflix e altri servizi online hanno acquisito una notevole diffusione. Di conseguenza, la tendenza a dipendere da servizi online istantanei, fa sì che i fruitori abbiano sempre meno pazienza verso un servizio inefficiente o scadente.

I millennial desiderano sentirsi parte di un progetto più grande e data la dipendenza costante dal web, queste piattaforme offrono loro esattamente questa opportunità. Questa generazione è composta da persone che cambiano lavoro spesso, non per vizio o stanchezza, ma perché la ricerca di qualcosa che sia sempre di più è uno dei loro obiettivi. Vogliono trovare uno scopo al lavoro che non sia soltanto una semplice fonte di retribuzione. Per questo motivo preferiscono avere leader, o coach invece di capi che dettano regole. Gli insegnamenti e feedback costanti sono due delle loro priorità, così da farli  crescere e sviluppare le loro skill al lavoro, per lavorare meglio e poter avere un buon equilibrio fra lavoro e tempo libero.

Infine, a causa di elevate quantità di debiti accumulati nel corso degli studi, questa generazione è portata a posticipare eventi importanti nelle loro vita come il comprare una casa o sposarsi.

Analizziamo ora qualche caratteristica della Generazione X.

Non ci sono differenze significative tra millennial e generazione X. Ad esempio, anche i dipendenti della generazione X si affidano ad Internet per cercare lavoro e cambiano impiego più spesso delle generazioni precedenti. Ciononostante ci sono alcuni elementi importanti che rappresentano differenze rilevanti per quanto riguarda il marketing, ad esempio il modo di consumare prodotti e servizi. La Gen X legge ancora giornali, riviste, ascolta la radio e guarda la TV (circa 165 ore di televisione al mese). Il record però viene ancora detenuto dai baby boomer, i maggiori consumatori di media tradizionali.

Tuttavia, come accennato, i Gen X sono anche esperti di tecnologia digitale e trascorrono circa 7 ore a settimana su Facebook, la quota più alta di qualsiasi altra coorte generazionale, anche se gran parte di baby boomer possiede un account Facebook. Questa generazione ha iniziato ad adottare più tecnologia per rimanere in contatto con i familiari e riconnettersi con vecchi amici.

Per quanto riguarda gli aspetti finanziari, i Gen X tendono a fare ricerca e gestione finanziaria online, ma preferiscono comunque effettuare transazioni di persona. Credono che il settore bancario sia un affare da persona a persona e dimostrano fedeltà al marchio. Statisticamente, la Gen X ha in media un debito dovuto a un mutuo. 

Anche se rappresenta una forza di lavoro relativamente giovane, la Gen Z si caratterizza per un uso elevato di device; in confronto ai millennial, il Gen Z medio ha ricevuto il suo primo telefono cellulare all'età di 10,3 anni. Molti di loro sono cresciuti maneggiando i telefoni cellulari o i tablet dei genitori; sono cresciuti in un mondo iper-connesso e lo smartphone è il loro metodo di comunicazione preferito. In media trascorrono 3 ore al giorno sul proprio dispositivo mobile e questa tendenza fa si che la Gen Z sia difficile da ingaggiare, e ottenere la loro attenzione significherà offrire loro esperienze coinvolgenti e immediatamente benefiche.

Quest’ultima tendenza si affianca molto bene alle caratteristiche dei millennial, cosi come la tendenza a condividere il quadro generale ed essere trasparenti su motivi e risultati per poter crescere insieme e sviluppare loro stessi.

Prima di concludere, vorremmo ricordare che le statistiche di gruppo, cosi come gli studi generazionali, variano da un individuo all'altro, da paese a paese e le generalizzazioni tra gruppi di dipendenti possono avere conseguenze negative per qualsiasi organizzazione. Conoscere la persona e le sue reali necessità è sempre il punto di partenza. Il tempo che dedichi all'approfondimento della conoscenza dei tuoi dipendenti aiuterà la tua organizzazione ad aumentare la lealtà e la fidelizzazione nel lungo periodo.

 

Referenze:

Appel-Meulenbroek, H.A.J.A., Vosters, S.M.C., Kemperman, A.D.A.M. and Arentze, T.A., 2019. Workplace needs and their support; are millennials different from other generations?. In Paper gepresenteerd op Twenty fifth annual Pacific Rim Real Estate Society conference.

Redditt, J., Gregory, A.M. and Ro, H., 2019. An examination of organizational commitment and intention to stay in the timeshare industry: variations across generations in the workplace. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 20(2), pp.206-225.

OECD (2020), Employment rate by age group (indicator). doi: 10.1787/084f32c7-en (Accessed on 09 April 2020)

https://www.tuttitalia.it/statistiche/indici-demografici-struttura-popolazione/

 

 

 

 

 



back to news & case histories list


  • "I had the pleasure of being supported in recent years by GS Xecutive in some rather complex and totally different selections among them. If several hypothesis make a theory, then three successful candidates are the confirmation of the professionalism, competence and sensibility with which he manages the projects entrusted to him."
    Massimo Scolari
    C.F.O. at AEB Group
  • "The assignment of a goal to be achieved ... the certainty of a result! Gianluca knows well the territory in which he is involved, the social context that surrounds him and the people he collaborates with. Thanks to its multiple skills, even in the most difficult scenarios, he is able to find the right person to place it within its clients' companies. It's a pleasure to work with him."
    Cristina Medici
    Beckhoff Automation, Italy
  • "I meet Gianluca Suardi some years ago, and since then we always kept in touch. He is probably one of the best professionals that I have ever met in the HR sector. Competent, transparent, punctual, proactive. Those are some of the qualities that Gianluca has demonstrated every time I worked with him. He is a great professional in HR, but he also has good skill in problem solving out of the ordinary, and a strategic vision, in my opinion, unique. Summarizing, let me exaggerate, a champion."
    Enrico Quaresimin
    Business Development Manager @ Forgital USA, Inc.
  • "I worked with Gianluca several times. Excellent interpersonal skills, target oriented and incredible sensitiveness towards candidates and effective in understanding clients requirements with creative solutions."
    Paolo Sacchi
    Procurement & Asset Manager - Area Europe & Russia @ Astaldi
  • "I had the chance to meet GS Xecutive and appreciate the work during a fairly complex selection. The perfect understanding of our needs and perseverance in finding the right candidate were the determining factors for the success of the project."
    Daniele Da Re
    Operation Manager at Zanotta SpA
  • "I was fortunate to be incorporated 4 years ago at a company with the mediation of Gianluca and to date I often rely on him to look for difficult profiles to include in our team. Professional and practical, I would recommend cooperating with him."
    Matteo Gualandris
    Direttore di produzione Cartotecnica Goldprint SpA
  • "I met GS Xecutive at a time when I decided to change my professional career. I am firmly convinced that in the immense world of Recruitment highly skilled people are needed, Gianluca is a step ahead of others. A person of very high education and competence."
    Fausto Fedrighini
    CISM at International Purchasing and Supply chain management institute
  • "Gianluca is a competent, reliable, result-oriented professional and able to adapt quickly to complex situations. It is endowed with great tenacity and fulfills the goals assigned even in the presence of unforeseen difficulties."
    Claudio Pinassi
    Amministratore Delegato KME Italy
  • "I worked with Dr. Suardi in the selection of 2 people to join in my team and I've always found him very well-mannered both professionally and personally."
    Annarita Polacchini
    General Manager ASF Autolinee
  • "Gianluca is an excellent talent discoverer in the HR field: professionality and humanity his skills."
    Michele Greif
    General Manager
  • "Stefan Folini Integration Manager TTM & Antil - Head of Operations Competence Center Automation Bystronic"
    Fast and professional. Thanks for cooperation
    Bystronic Group
  • "I had the opportunity to work with Gianluca on the occasion of a research for my marketing team and I found in him an attentive observer of the business reality and a deep listener of our needs. Even in the face of unforeseen circumstances that caused delays in selection, it was able to manage the situation quickly and accurately, guaranteeing response times consistent with expectations. In short: I hope to be able to work with him again."
    Fabio Milesi Marketing & Sales Manager
    Diversey Spa
  • "Professionalism and precision linked to the ability to interpret the characteristics of the different job profiles give highly positive feedback, certainly advisable especially for medium to high profiling!"
    Pasquina Disanto Administration Manager
    Responsabile amministrazione BIO-LINE CHEMICALS SRL
  • "Professionalism, education, balance and competence are the qualities that stand out immediately in the knowledge of Gianluca Suardi."
    Marco Cristiano Soler
    Technical manager at BIO-LINE CHEMICALS SRL
  • "Gianluca is a 360 ° Professional in recruiting. It expresses with great clarity and precision what he and his partners are looking for and provides constructive feedback to allow people with whom they interface to constantly improve."
    Andrea Armanni
    Marketing and Sales Manager at F.lli Belotti S.r.l.
  • "I had the opportunity to meet Gianluca and face a selective path with him. I want to emphasize the great professionalism beyond a great transparency and "humanity", a very rare gift in the sector."
    Antonio Evangelista
    Off Premise Regional Account Manager
  • "I met Gianluca when I was a candidate and now we still cooperate. Gianluca, and GSX by extent, is more than (an extremely effective) a recruiter. He is, indeed, a invaluable business partner capable of guide and counsel even in the most complicated HR matters. He often put professionalism before personal gain, saying and doing the right thing even when is not convenient for him. I remember very well when we, talking about profiles, he clearly stated that the other agency's candidate was the better choice for my company. I would recommend Gianluca, you will definitely appreciate his reliability, intellectual honesty and HR expertise."
    Luca Zanazzi
    HR Manager at Italcoppie Sensori
  • "I had the pleasure and the opportunity to meet Victor during a very delicate moment in my professional life. I found a young professional capable, full of energy and attentive to all those little details that can make a difference in a selection process. I thank Victor and all GSXecutive for this wonderful experience and I highly recommend them to anyone who needs support in the selection process."
    Claudio Giovannini
    National KAM Diversey SPA